Saturday, December 17, 2011

#2 Tip sihat : 5 cara kekal diet sihat.

Hellooo people. Jumpa lagi kita yeahhhh. Hari nih entryy pasal tip sihatt.Nak hilang berat badan secara kekal? Tip ini dengarnyalahh dah di buat kajian klinikal.. So, enjoy and practikkan lahh.

1. Bersenamm lahhh
Bersenam kan senjata utamaaa sama ada nak kurangkan berat badan atau nak body yang ideal. Caranyaa ialah meminumkan masa senaman selama 30 minit untuk satu sesi untuk seminggu.. So, takdelahh yang cakap 'I takde masa lah'.Dan sekali sekala cubalahh untuk ikuti kelas yoga ke, tarian ke or pergi ke gim :)

2. Menyimpan diari pemakanan
Ianya adalah satu aset untuk membantu penurunan berat badan. Setiap hari cuba rekodkan apa dan banyak mana anda makan, tahap kelaparan kamu, atau emosi kamu pada masa itu.Diari pemakanan boleh memberikan banyak kesedarandiri. Malah kamu dapat mengkaji corak pemakanan kamu. Jadi, tunggu apa lagi. Ayuhhh kita mulakan.

3. Kekalkan fokus kepada sihat bukan kurus
Kebanyakkan orang boleh berjaya dalam menurunkan berat badan untuk satu jangka masa yang lama apabila mereka memotivasikan diri untuk menjadi kurus kepada untuk menjadi sihatt.So, ubahlahh pemikiran kamu yeah. Oleh sebab itu, piramid makanan telah menyediakan jenis asa makanan dan kuantiti makanan yang patut kamu ambil setiap hari. Cubalahhh.



4. Kunyah makanan dengan perlahan lahan
Makan dengan perlahan adalah salah satu cara nak turunkan berat tau. Hal ini kerana daripada mula mula kamu mengunyah makanan, ia telah menyebabkan otak ambik masa 20 minit mulakan perasaan kenyang. Kuantiti kalori pun strt dianggarkan. Oleh itu, makan dgn perlahan dan kunyah kecil2. Nikmatilah rasa dan perasaan seronok bila makan :)

5. Beringat dan teliti kuantit pemakanan
Cubalahhh belajar untuk lebih mengambil berat tahap kelaparan kamu dan berhenti untuk makan sekiranya anda sudah kenyanggg okay?


Cubalahhh yek :) So guysss, jumpa lagi di entryy yang akan datanggg InsyaAllah kalau I free :)

No comments: