Thursday, November 18, 2010

sebuah PENGORBANAN

 Oh iye, biar saya mulakan tutur kata dengan mengucapkan 
Selamat Hari Raya Aidil Adha ! 
Bersempena dengan hari yang mulia ini, saya ingin menyentuh sedikit tentang erti pengorbanan yang sebenar. Yek laa, ramai remaja belasan tahun seperti saya sering menyalahertikan erti sebuah pengorbanan tuh.

Banyak anak muda around 15 till 19 sukar untuk mengatakan apakah ertinya sebuah pengorbanan.(cewah, bajet tahu je saya nih. Tak laa cuma nak kupas sikit. ) Ada a few mereka engat and pikir pengorbanan boleh di tafsirkan kita korban lembu pagi2 lepas solat raya. Ada juga yang engat pengorbanan tuh Alaaaaaah, kita korbankan cinta kita kepada kekasih sebab desakan ibu bapa yang melarang. Tak kurang juga yang menyatakan, korbankan masa kita untuk solat. Masya-ALLAH. Kalau sampai anak muda mengatakan seperti itu. Dunia nih dah nak kiamat.

Saya bukan nak cakap yang saya tahu ke hape ke kan. Kalau saya salah minta maaf sangat sangat. Pada saya pengorbanan tuh kita tak boleh nak tafsirkan melalui penulisan mahupun dengan melafazkannya. Pengorbanan boleh di tunjukan melalui tingkah laku yang kita lakukan. Bagi remaja seperti saya memang dalam kamus hidup kita tak banyak sangat pengorbanan yang dilakukan. Tak banyak macam datuk nenek kita.

Bagi saya yang masih di alam persekolahan, apa yang saya korbankan ialah masa. Memang menuntut ilmu adalah ibadah, tapi bagi yang sayang sangat dengan masa mereka untuk menuntut ilmu mereka sure tak nak korban kan masa mereka untuk menuntut ilmu. Bila di tanya kenapa, jawapannya "Alaaah, masa kan emas. Membazir belajar kalau tak pandai-pandai". Fuhhh ! Apedaaa punya fikiran. Hmm, sepanjang saya bergelar seorang pelajar. Ntah lah nak kata focus sgt bila belajar tak lah sgt. Tapi bole lahhh. Bole dikatakan half of my time saya korbankan untuk mencari ilmu. Cewwwaaaaahhh !

Oh iye, orang korbankan masa untuk solat ? Jeng jeng jeng. Hmmm, mybe tak sesuai ayat yang digunakan. Ianya boleh membawa maksud yang laen. Harusnya kita katakan " Kita should korbankan masa berfoya-foya untuk beribadah kepadah Allah" Haaa, kan lagi manis bukan.

Hmmm, setiap yang kita lakukan kat dunia nih semuanya menuntut sebuah pengorbanan. Macam macam lah yang kita korbankan. Kadang-kadang kita memang tak sedar yang kita sebenarnya sedang melakukan pengorbanan. Saya pun tak tahu dalam hidup saya selama 15 tahun nih, apa pengorbanan yang saya lakukan eh ? hmmm, ntah lah. Apa yang saya harap semua pengorbanan yang lakukan sentiasa de redha Yang Maha Esa.

Anda fikirlah, sejaoh mana anda menghayati erti sebuah pengorbanan. Renung-renungkan dan selamat beramal ! hehe.

No comments: